Een dagje naar de markt. En een ritje met de nachttrein.

6 februari 2016 - Amphoe Mueang Chiang Mai, Thailand

Linda en Harry namen ons mee op een bezoekje aan de markt in Pratunam. Dat is een of andere wijk in Bangkok. Ons eerste vervoermiddel word de bus. En dan wel de gewone stadsbus, niet een luxe touringcar met airco maar een onvervalst jaren 60 ding met arko (alle ramen kunnen open, voor wie niet bekend is met deze term). Erg leuk om daarmee door de stad te toeren en supervoordelig. Vervolgens een overstap naar een boot. En dat gaat rap....Niet alleen het instappen maar ook het varen, alsof er een James Bond film opgenomen word, zo hard blaast die schuit door het kanaal. Volgens de GPS van Harry een top van 35km.
De Pratunam markt is voornamelijk kleding, dus de dames waren in hun element. Maar deze man was toevallig wel de eerste met twee nieuwe korte broeken! Ook veel nep-merkkleding en horloges, je kunt ter plekke je TAG, Breitling of Rolex bestellen.
Vandaag was ook de dag dat Door en ik met de nachttrein naar Chiang Mai zouden vertrekken, dus afscheid genomen van Linda en Harry en met de taxi naar Hua Lamphong (het station) gegaan. De tickets had ik al eerder gereserveerd en konden tegenover het station opgehaald worden. Dat werd dus weer een spannend momentje, want daarvoor moest er wel een druk verkeersplein overgestoken worden. In Bangkok is dat best een ervaring, oversteken. Gelukkig ging het allemaal goed en stonden we klaar om te vertrekken. Alleen de trein nog niet.....met een uur vertraging vertrokken wij dan toch nog naar Chiang Mai. Wij deelden onze coupé met een jong Duits stelletje.
Zo'n reis met de nachttrein is best leuk maar dan vooral als je ook kunt slapen. Dat word je alleen wat lastig gemaakt omdat de hele nacht het licht in de coupe aanblijft. En het is ook geen klein lampje maar een plafondlamp van flink formaat. En ff het lampje eruit draaien is er niet bij. Daarnaast staat de airco op standje diepvries, maar daar was ik op voorbereid: een rol ducttape! Daarmee heb ik de airco afgeplakt, tot groot plezier van de medepassagiers. En dan heb ik het nog niet gehad over het gebonk, geratel, geslinger en gekraak van die trein. Kortom, weinig tot geen nachtrust.
Maar goed, op een gegeven moment ben je op het eindpunt. Daar zijn we in een song thaew gestapt (soort groepstaxi) en voor de deur van ons hotel afgeleverd. En wat voor hotel....dat hebben ze goed geregeld bij Greenwood travel! Mooie grote kamer, mooi zwembad op het dak, nu nog even het ontbijt afwachten maar ik heb er alle vertrouwen in.
We hebben eerst even wat rust gekomen (slaap ingehaald) en zijn vervolgens maar eens op stap gegaan, Chiang Mai verkennen. Hoe dat verlopen is, bewaar ik voor de volgende keer.

1. Anja jansen:
    6 februari 2016
    Hartstikke leuk, de reisverslagen en de foto,s zijn ook geweldig