Op naar het zuiden!

16 februari 2016 - Khao Sok, Thailand

Dit keer gaan we niet met de trein maar hebben gekozen voor een snellere vorm van transport: het vliegtuig. Je vliegt hier voor weinig geld (in ons geval voor net even meer als €50 pp) naar de andere kant van het land dus daarvoor hoef je het niet te laten. En in tegenstelling tot de trein gaat het ietsje sneller, wat ook weleens leuk is. Dus na het ontbijt is het uitchecken en in het busje naar het vliegveld. En even later stappen we uit het vliegtuig en staan we ineens in een oven......kolere, best warm in het zuiden van Thailand. Op het vliegveld staat iemand klaar om ons naar ons volgende onderkomen te brengen: Anurak Community Lodge. Niet de goedkoopste maar wel erg mooi en vooral erg rustig en daar zijn we echt aan toe: rust aan de kop. Bangkok en Chiang Mai zijn leuk maar ook druk met al dat razende verkeer. Het meeste geluid wat we nu horen, komt uit de natuur ipv uit een uitlaat. Heerlijk! Na een lekkere nachtrust beginnen we de dag met een lekker gezond ontbijt, waarna we opgehaald worden voor een boottocht over het meer en daarna een hike door de jungle naar een grot. Volgens de folder is het een ritje van twintig minuten maar dat zijn dan wel Thaise minuten..... De pauze duurt twintig minuten maar de rit zelf toch zeker een uur. Tijdens de pauze krijgen we nog even te horen dat we nog 300 baht (pp) moeten betalen voor de entree van het nationale park....vol met verrassingen, die Thai! Afijn, uiteindelijk komen we aan bij de boot. Dit is weer zo'n longtailboot met zo'n lawaaiige automotor achterop, waarmee we over het meer scheuren. Dat hadden we niet echt verwacht in zo'n natuurgebied, we dachten een rustig boottochtje te gaan maken. Ook deze tocht duurde al gauw een uur waarna we bij een drijvend restaurant en hutjes aankwamen. Daar kregen we een lunch, waarna de hike naar de grot begon. We zouden onderweg 6 keer door het water lopen en ook in de grot bleven we niet droog dus alles wat niet nat mocht worden, konden we bij het restaurant achterlaten. Eenmaal onderweg bleek onze gids er aardig de vaart in te houden, waardoor er niet veel van de omgeving te genieten viel. Je moest ook nog goed kijken waar je je voeten neerzette, want het is nu eenmaal de jungle, niet een glad geasfalteerde weg.
Na een uurtje lopen kwamen we bij de grot aan. Daar moesten we de hoofdlampjes aan doen. Daar gingen we, het donker in. Nog steeds had Jack de gids er de vaart in terwijl we nu extra moesten opletten want dat lampje geeft nu ook niet al te veel licht (terwijl ik een veel betere in mijn koffer heb, maar niet wist dat we die nodig hadden) en daarnaast ligt die grot vol met gladde keien en scherpe rotsen. Helaas krijgen we ook nu niet echt de tijd om te genieten van alles wat er te zien valt. Zo nu en dan lopen we tot borsthoogte door het water en da's best fris..... Uiteindelijk zien we weer daglicht en gaan we weer terug naar het restaurant. Daar nemen we een lekkere duik in het meer. Het water is bijna lauw, erg lekker om een tijdje in rond te dobberen.
Om een uur of vier gingen we weer de boot in voor de terugtocht en vervolgens ook weer een uur in de minibus. Gelukkig werden wij als eerste afgezet want we waren het inmiddels wel een beetje zat. Achteraf gezien was dit eigenlijk een teleurstelling door die lange rit, de tegenvallende boottocht en die speedmars door de jungle en de grot. Thuisgekomen eerst maar even lekker gedouched en daarna een lekker hapje gedaan. Voor de volgende dag hadden we nog geen plannen. Door voelde zich niet zo lekker dus we zijn die dag bij de lodge gebleven, beetje lezen en zo, ook wel lekker.