Aai eens een olifant.

9 februari 2016 - Mueang Chiang Mai District, Thailand

We hebben een tweedaags arrangement geboekt bij het Elephant Nature Park en vandaag is het dan zover. We moeten ons uiterlijk om 7:40 uur melden op het kantoor, dus dat betekent vroeg opstaan. Erg vroeg, want er moet ook nog even ontbeten worden, we moeten uitchecken en we moeten er ook nog naartoe. Vooral dat uitchecken levert nogal wat stress op, want we kunnen geen van beiden onze portemonnee vinden.... toch niet gepikt??? Uiteindelijk toch gevonden en na afrekening van de drankjes gaan we vol goede moed op stap. Het plan was om in een tuktuk te stappen, maar ten eerste zien we die juist nu niet en ten tweede is het ochtendspits. Lopen gaat vooralsnog sneller. Ergens halverwege is het verkeer wat rustiger en duikt er een tuktuk naast ons op. Wij erin en scheuren met die kar, want het is inmiddels al 8 uur. Ik bel onderweg met het kantoor van het park om te zeggen dat we eraan komen, anders rijden ze straks weg zonder ons. Eind goed al goed, we zijn aangekomen op het kantoor om vervolgens in een busje op weg te gaan. Een kleine anderhalf uur later zijn we dan eindelijk op het olifantenpark aangekomen.
Na een kennismaking gaan we gelijk het park in. En dan bedoel ik ook echt het park in, tussen de olifanten in! Gekke gewaarwording om zomaar een olifant te kunnen aaien, terwijl je in de dierentuin op tien meter afstand word gehouden. We lopen geruime tijd in het park rond onder begeleiding van de gids. De meeste olifanten zijn gered uit erbarmelijke omstandigheden: circussen, werk in de illegale houtkap, bedelen op straat, shows. Sommige hebben ooit een been gebroken of zijn blind gemaakt, echt zielig. Maar in dit park krijgen ze de kans om weer een redelijk normaal leven te leiden, in ieder geval zonder mishandeling. Het is echt een ervaring om zó dichtbij zo'n groot dier te kunnen komen, zelfs te kunnen aaien.
Na de lunch krijgen we de mogelijkheid om een olifant te wassen. Althans, wassen, emmertjes water over hem/haar hem gooien, meer is het niet. Maar wel leuk!
Hierna worden we naar onze kamers gebracht. Die ziet er erg goed uit, leuk bed (wel met keihard matras), mooie badkamer en een leuk balkon met uitzicht op een nachtverblijf van de olifanten. Hopelijk snurken ze niet.....
Bij het ontwaken doen we een minder leuke ontdekking: het is koud.... Ja, koud in de tropen! We wisten wel dat het in het noorden van Thailand kouder kan zijn, maar nu staan we toch zowaar te bibberen van de kou. Gelukkig komt de zon op en word het vanzelf weer gewoon warm.
De tweede dag doen we hetzelfde als de eerste dag: een rondje over het park, dit keer met een andere gids maar het is niet zo bijzonder (meer). In de middag mogen we voerballen maken voor de oude olifanten, die niet meer zo goed kunnen kauwen. Dat is een mengsel van rijst, gekookte pompoen en banaan. Dat mogen we lekker met onze blote handen door elkaar kneden en daarvan dan die ballen maken, jummie! Vervolgens aan de olifanten geven en daarmee was er een einde gekomen aan ons bezoek. Het is toch wel iets bijzonders wat we meegemaakt hebben en we kunnen het iedereen aanraden om dat ook te gaan doen. Misschien niet gelijk de tweedaags variant, want afgezien van de overnachting doe je eigenlijk twee dagen hetzelfde, maar dat park en het directe contact met de olifanten moet je gewoon eens meemaken.
Na afloop halen we onze bagage op bij het kantoor en lopen naar onze volgende bestemming, het Lai Thai guesthouse. Da's ook nog in Chiang Mai, alleen zitten we nu vlakbij het centrum. Wat we de komende dagen nog gaan doen......dat lezen jullie een volgende keer!