Een klein paradijs op aarde

21 februari 2016 - Koh Jum, Thailand

Na ons verblijf op Khao Sok wilden we onze vakantie afsluiten op wat tropische eilanden. Daar zijn er nogal wat van in Thailand, maar eentje hadden we al geboekt: Bonhomie cottages op Ko Yum (ook wel bekend als Ko Pu). Maar voordat we daarnaartoe zouden gaan, hebben we ook nog even Ko Lanta aangedaan voor een paar dagen.
Uiteraard heb je een boot nodig om een eiland te bereiken dus wij lieten ons vanaf Khao Sok afzetten bij de pier van Krabi, om daar vervolgens aan boord te gaan van een ferry. Helaas zaten we ergens in het vooronder en daar stonk het nogal naar dieseldampen, beetje jammer. Na een uur of twee kwamen we aan op Ko Lanta. Het eerste wat we zagen, waren borden die je vriendelijk verzochten om 10 baht pp klaar te hebben "for the cleaning of Ko Lanta"...... Geen idee wanneer ze daarmee gaan beginnen want er lag toch aardig wat vuil langs de weg. En vervolgens wordt er aan alle kanten aan je getrokken door tuktuk-drivers en taxichauffeurs. Aangezien iedereen die aan wal komt toch ergens naartoe moet, zien die mannen hun kans, wat ook wel logisch is. Maar het is ook wel erg opdringerig allemaal. Maar goed, we hadden onze tuktuk en gingen op pad naar ons volgende onderkomen, Lanta Scenic bungalows. Zag er allemaal best netjes uit, alles wat we nodig hebben is aanwezig en het strand is slechts 100 meter verderop. Helaas weinig tot geen schaduw op het strand, alleen 's ochtends tot een uur of 12 heb je hier e daar wat schaduw. En er zijn ook geen strandbedjes met parasols te huur, dat fenomeen kennen ze hier niet. Wij gingen dus lekker bijtijds naar het strand om smiddags in de schaduw bij de bungalow te zitten. En zo tegen het einde van de middag weer even terug naar het strand om nog even een laatste dip in de zee te doen en de zon in zee te zien zakken.
In Sala Dan (de plaats waar wij zaten en waar ook de ferry aankomt) was er elke avond een markt. Natuurlijk hebben we daar lekker rondgestruind, op zoek naar leuke dingen. Je wordt ook hier weer doodgegooid met allerlei nep-merkspul, van kleding tot horloges, zonnebrillen, schoenen, noem maar op. Ik heb nog geprobeerd om een leuke deal te maken op een paar Nike's, wat op zich wel erg makkelijk ging. Maarja, toen zag ze mijn voeten pas...... die maat had ze niet......terwijl ik toch maar een maatje 45 heb. Nog wel geslaagd voor een paar horloges.
Na twee dagen was het weer tijd voor de volgende plek: Ko Yum dus. Daar waren zwager Harry en (schoon)zus Linda al een paar dagen. En volgens hun was dit het Paradijs dus wij waren erg nieuwsgierig! Na een uurtje varen stopt de ferry ergens midden op zee en komen er diverse longtailboten aanvaren. Dat is dus de overstap want met die longtailboten word je naar je accommodatie gebracht. De boot vaart bijna het strand op, vervolgens komen er wat mannen die je bagage op hun rug nemen en zelf spring je uit de boot en loopt het strand op. In ons geval stonden Harry en Linda te wachten, leuk om hen weer te ontmoeten. En ja, dit ziet eruit als paradijs..... Een paar huisjes tussen de bomen, leuk restaurantje erbij en dan dat strand......en je hoort ook verder niets behalve de zee en wat wind door de bomen. Er hangen diverse hangmatten, hier en daar wat stoelen, een kano ligt klaar voor als je een stukje wilt peddelen, erg lekker allemaal. Hier zitten we tot maandag en dat is helemaal geen straf, kan ik inmiddels wel zeggen. Het ligt best lekker, zo'n hangmat. En soms even de zee in om wat af te koelen, daarna kokosnoot erbij, wat wil je nog meer?? Nou, apen.....we waren al ingeseind dat die er zaten en we dus zeker geen eten in huis moesten hebben. En de deur van de badkamer moest ook op slot want de badkamer is een soort van buiten.....daar kunnen de apen dus zo in komen en als je dan de deur niet op slot hebt, staan ze zo in je huisje. Er was dus een stelletje wat fruit in het huisje had liggen....dat hadden de apen dus door en het hele huisje was overhoop gehaald, overal apenpoep....... Gelukkig voor hen was er nog een ander huisje vrij want de schoonmaak duurde toch wel wat langer..... Wij hebben nog geen bezoek gehad in huis maar wel om huis. ''s nachts hoor je zo nu en dan allerlei geluiden, die we thuis niet hebben.
Vandaag genieten we nog even van het paradijsgevoel en morgen varen we eerst naar Krabi en vandaar vliegen we naar Bangkok voor de laatste twee dagen van ons Aziatisch Avontuur!!