Het is over, einde, afgelopen, voorbij......

28 februari 2016 - Leidschendam-Voorburg, Nederland

Imiddels zijn we al weer een paar dagen thuis en is ons avontuur dus al weer voorbij. Jammer, maarja, zo gaat dat, aan alle leuke dingen komt een eind.

Vantevoren hadden we natuurlijk bepaalde verwachtingen en voor het grootste gedeelte zijn die wel uitgekomen. Van Bangkok wisten we natuurlijk al dat het een grote drukke stad is, maar als je er dan eenmaal bent en midden in die drukte staat, merk je pas hoe erg het kan zijn. Nu waren wij daar terwijl het ook nog eens Chinees Nieuwjaar was, dus daardoor extra druk, want aan het eind van onze reis zaten we ook nog een paar dagen in Bangkok en toen was het toch wel wat rustiger. Zeker het oversteken ging een stuk makkelijker....

De nachttrein naar Chiang Mai was ook wel een belevenis. Qua nachtrust schoot het niet op want die hebben we niet gehad. Sowieso is het al lastig slapen als er een grote lamp vlak naast je hoofd de hele nacht aanblijft, maar als je bed ook nog eens de hele nacht op en neer stuitert, wil het slapen ook niet echt meevallen. Wij hadden nu een coupe rechtboven de wielen (coupe 1), dus elk hobbeltje voel je direkt. Wellicht is dat anders als je ergens midden in een treinstel zit. De stad Chiang Mai beviel ons goed, het is daar een stuk overzichtelijker dan in Bangkok en het is ook allemaal wat gemoedelijker.

De kookcursus is een echte aanrader. Erg leuk om op de markt de inkopen te doen voor het eten en dan vervolgens zelf aan de slag met alle ingredienten. Om vervolgens te genieten van je zelfgemaakte soepje, pad thai, spring rolls of wat dan ook.

Het Elephant Nature Park is ook erg leuk om mee te maken. Wij hebben er ook overnacht, wat op zich best leuk is, maar het voegt aan de belevening naar ons idee niet veel meer toe dan een ééndaags bezoek. Het idee dat je midden tussen die olifanten staat en ze gewoon aan kunt raken en zo, best apart.

Ons verblijf in Khao Sok (Anurak Communtiy Lodge) heeft wat gemengde gevoelens achtergelaten. De accomodatie is prima, mooie kamers en leuke bar/restaurant, maar als je er een dag wilt blijven, is er verder niet veel te beleven. Wij hebben de 'Khao Sok from the water'-experience gedaan, maar dat viel wat tegen. Niet vanwege Khao Sok, dat is gewoon een prachtig gebied. maar het was meer een dag van 'hup hup snel snel' dan ff rustig genieten van al het moois daar. De dag erna was mijn vriendin niet zo lekker, dus besloten we bij de lodge te blijven en dan merk je dus dat je er niet zo veel kunt doen. Als er nu een zwembadje zou zijn, kan je daar nog een beetje in poedelen, maar dat is er dus niet. We zijn een stukje gaan wandelen, maar dan kom je ook niet erg ver. Of wij hebben ergens een afslag gemist ofzo....?? Ook de suggestie dat je midden in de jungle zit is wat overdreven, want je zit iets van 200 meter van de snelweg af en alle palmbomen staan netjes in het gelid gepland, niet echt jungle-like. Al met al is dit eigenlijk het enige tegenvallende stukje van de vakantie geweest, zeker als je het afzet tegen wat het kost, per nacht 3000 baht en dan komen er nog kosten bij voor eten, excursies, vervoer heen en terug. Jammer, want het ziet er allemaal gewoon goed uit en het personeel is ook erg vriendelijk, dus daar ligt het niet aan.

Na Khao Sok was het dus tijd voor tropisch genot en dat hebben we op Ko Lanta en Ko Pu dus meegemaakt. Vooral dat laatste eilandje, heerlijk rustig, precies wat we zochten. Daar gingen we dus echt met pijn in ons hart weg.

De laatste twee dagen hebben we ook weer in Bangkok doorgebracht. Toen was het al wat rustiger in vergelijking met het begin, want geen Chinees Nieuwjaar meer. We zijn een stuk gaan varen met de rivierboot, helemaal naar het eindpunt en daar nog een tijd over een markt lopen ronddwalen. Dit was echt een markt voor de Thai en niet voor de toerist, we zagen ook vrijwel geen westerse toeristen rondlopen daar, erg leuk om ook eens mee te maken. De laatste dag hebben we maar eens besteed aan wat westers vermaak: een groot winkelcenturm, Siam Paragon......Prada, Versace, Lamborghini, Porsche, wat een decadentie, zeg. Ook dat is Bangkok en ook wel leuk om eens gezien te hebben.

En dan is het toch echt tijd om de koffers te pakken, de laatste onderhandelingen met de taxichauffeur aan te gaan en voor de laatste keer verwonderd rondkijken in Bangkok......maar we gaan absoluut nog wel eens een keer (of 2, 3, 4...) die kant op!!!!